Tibetanii au trecut prin mutații genetice. Care e explicația

Tibetanii au trecut prin mutații genetice pentru a putea trăi la altitudine mare. Acesta este rezultatul unui studiu genetic realizat pe 3.000 de locuitori din Tibet, la 4.900 de metri deasupra mării.

Nu este ușor să trăiești la câteva mii de metri deasupra nivelului mării. E mai puțin oxigen în aer, razele ultraviolete sunt mai nocive, iar sursele de hrană variază în mod dramatic de la un sezon la altul.

Cu toate acestea, aproape 5 milioane de oameni trăiesc pe Platoul Tibetan, cel mai înalt din lume, situat la aproximativ 4.900 m.

Oameni de știință au studiat de mult timp modul de viață al tibetanilor și pe cel al șerpașilor care însoțesc alpiniștii pe vârfurile din Nepal, care își desfășoară activitatea în zone cu 40% mai puțin oxigen decât la nivelul mării.

Spre deosebire de alpiniști, ale căror corpuri sunt aclimatizate prin mărirea temporară a hemoglobinei, o proteină a sângelui care transportă oxigenul în organism, în cazul tibetanilor s-au observat adaptări biologice care îi fac să folosească oxigenul în mod eficient.

Acesta este un avantaj pentru oamenii aflat pe “Acoperișul lumii” întrucât prezența hemoglobinei îngreunează pomparea sângelui și favorizează formarea de cheaguri, ceea ce ar duce la accidente vasculare sau boli de inimă.
Pentru a rezista la altitudini foarte mari, tibetanii au suferit transformări: index mai mare al greutății corporale și o intensificare a producției de vitamina B9 (folat).

Cercetători de la Universitatea Queensland, din Brisbane, Australia și Universitatea Medicală Wenzhou din China au analizat genomurile a 3.008 tibetani și 7.827 non-tibetani și au aflat că primii au suferit adaptări evoluționiste la nivelul unor gene specifice.

La tibetani gena ADH7 este asociată unei greutăți corporale mai mari, care îi permite organismului să înmagazineze energie. MTHFR are un rol în deficiența nutritivă, crește nivelul de acid folic, care este important pentru fertilitate.

Nivelul de folat scade în contact cu radiațiile solare. prin urmare un nivel ridicat al vitaminei B9 compensează expunerea la soare. HLA-DQB1 aparține unei familii de gene care reglează nivelul de proteine necesare sistemului imunitar având în vedere că lipsa hranei poate duce la îmbolnăvire.