Realitatea virtuală creează rău de mișcare

Apar primele obstacole în calea dezvoltării tehnologiei VR (Virtual Reality): oamenii se știință au descoperit că expunerea la Realitatea virtuală creează stări de rău în cazul a până la 40% dintre cei care își pun ochelarii magici.

Realitate virtuala

“Evangheliștii tehnologici” au preconizat că 2016 va fi anul „realității virtuale” iar câteva headset-uri au pătruns de piață, având milioane de cumpărători. Dar pe măsură ce acești clienți se scufundă în noi realități, au ieșit la suprafață rapoarte îngrijorătoare: sistemele de realitate virtuală provoacă stări de rău

Oamenii de știință încep și ei să confirme că noile headset-uri provoacă o formă de rău de mișcare, numită și “boala VR”. Creatorii acestor programe și dezvoltatorii software au combătut aceste afirmații, însă utilizatorii continuă să aibă aceste simptome. Mulți oameni din această industrie se tem că apariția acestor efecte va fi un obstacol major în calea adoptării în masă a realităților virtuale.

Cercetătorii au estimat că între 25 și 40% dintre oameni suferă de rău de mișcare, în funcție de mijlocul de transport folosit, femeile fiind mai susceptibile de a avea astfel de simptome în raport cu bărbații.

În prezent, VR se referă în special la jocuri și vorbim de o piață estimată la 100 de miliarde de dolari. Însă, această tehnologie pătrunde și în alte domenii se arată în articolul publicat de Science News. Producătorii de mașini, cum sunt Audi sau General Motors Co. vânzătorii de mașini second-hand, cum este compania Vroom, construiesc showroom-uri în care poți testa mașina ca și cum ai conduce-o. Arhitecții folosesc tehnologia VR pentru a le face clienților tururi prin clădiri care nu există încă, iar școlile și laboratoarele își duc elevii în călătorii din zone istorice sau contemporane.

În ciuda investițiilor uriașe în tehnologii VR, este posibil ca aceasta să fie respinsă de mulți oameni dacă îi îmbolnăvește. Deși companiile din domeniu sunt convinse că vor găsi soluții pentru a elimina simptomele create utilizatorilor, cercetătorii sunt pesimiști. “Cred că soluțiile sunt limitate.” a declarat Steven Rauch, director al Diviziei Vestibulare din cadrul Departamentului ORL, Universitatea din Boston.

Explicația ar putea fi că premizele realității virtuale o transformă într-un vehicul ideal pentru răul de mișcare.

 

Răul de mișcare probabil caracterizează oamenii de când aceștia au început să folosească bărcile. Referințe despre răul de mare apar în mitologia greacă, cuvântul ”nausea” provenid din grecescul ”naus”. J.A. Irwin a introdus termenul de rău de mișcare în literatura științifică în 1881, iar după aceea au avut loc numeroase cercetări pe acest subiect.

Teoria acceptată de majoritatea oamenilor de știință este că răul de mișcare apare datorită unei discrepanțe între unul sau două simțuri care ne ajută să ne păstrăm echilibrul. Spre exemplu, dacă ești sub punte pe un vas aflat pe mare, ochii observă o cameră staționară. Dar sistemul vestibular – canalele pline de fluide și membranele specializate din urechea internă – simt mișcarea vasului pe valuri. „Practic, sistemul echilibrului primește informații contradictorii de la diferite canale senzoriale” arată Rauch. „Aceasta este considerată a fi pricipala cauză a răului de mișcare”.

Și în realitatea virtuală se manifestă această discrepanță, declară neurocercetătorul Bas Rokers de la Universitatea Wisconsin–Madison, întrucât reperele senzoriale sunt inversate: ochii văd că te miști printr-o lume virtuală, o mașină sau pe un drum, însă sistemul tău vestibular știe că stai pe loc.

Comentariile nu sunt permise.