Astronomii au detectat praf de stele de la începuturile Universului

Astrofizicianul Nicolas Laporte și colegii săi de la University College London au detectat într-o galaxie îndepărtată praf de stele așa cum era în momentul în care universul avea doar 600 de milioane de ani.

„Probabil observăm primul praf de stele al universului” a declarat Laporte. Aceste observații au fost publicate pe 8 martie în Jurnalul Astrofizic și îi vor ajuta pe astronomi să afle mai multe despre perioada de început a universului, care mai este cunoscută ca reionizarea cosmică, când radiațiile ultraviolete deposedau electronii de atomii de hidrogen.

„Praful este omniprezent atât în galaxiile apropiate, cât și în cele mai îndepărtate, însă până de curând a fost imposibil de detectat în universul timpuriu”, a precizat astrofizicianul Michal Michalowski de la Universitatea din  Edinburgh, co-autor în studiul menționat.  “Lucrarea dată publicității recent prezintă cea mai îndepărtată galaxie pentru care s-a identificat praf”, a mai spus acesta.

Galaxia la care face referire cercetarea astrofizicienulor se numește A2744_YD, și se află în spatele unui cluster de galaxii, numit Abell 2744.

Acest cluster funcționează ca o lentilă gravitațională, care mărește și face să strălucească lumina galaxiei mai îndepărtate, chiar de două ori mai mult. Laporte și colegii săi au observat galaxia cu ajutorul radiotelescopului ALMA, aflat în deșertul Atacama din Chile, acesta permițând și descoperirea prafului, se arată în articolul publicat de Sciece News.

Praful identificat într-o galaxie atât de îndepărtată provine din explozii supernova ale unor stele uriașe, printre primele existente în univers. Astronomii estimează că primele stele s-au format acum la aproximativ 400 de milioane de ani după Big Bang, estimat a fi avut loc în urmă cu 13.8 miliarde de ani. Cercetătorii estimează că praful A2744_YD4’s, produs la 600 de milioane de ani după Big Bang,  este de 6 milioane de ori mai mare decât masa Soarelui. „Acest lucru înseamnă că exploziile supernova produc cantități enorme de praf în timp foarte scurt” a mai arătat Michalowski.