Budistele rebele din Thailanda

Femeile vor să facă curățenie în budismul din Thailanda. Religia dominată aproape exclusiv de bărbați a fost compromisă în ultimii ani de comportamentul grotesc al multor călugări, exact la fel cum în Occident scandalurile sexuale și financiare de la Vatican au aruncat pete de noroi asupra Bisericii Catolice.

Budismul din Thailanda dominat de bărbați este zguduit de nesfârșite scandaluri în ultimii ani, potrivit Washington Post.

Călugării au fost acuzați și condamnați de toate infracțiunile posibile – de la crimă, abuzuri sexuale sau trafic de animale până la trafic de droguri și spălare de bani.

În acest context, femeile din mănăstiri sau “bhikkhunis” sunt văzute ca o forță reformatoare. Ele sunt tot mai numeroase și vor să-și facă loc cu forța în sistem.

Thailanda are doar 100 de astfel de bhikkhunis care au fost detașate în Sri Lanka, unde femeilor nu li se interzice să trăiască în mănăstiri.

Autoritățile budiste din Thailanda le interzic femeilor să devină călugărițe. Cel mult femeile pot ajunge un fel de ajutoare ale călugărilor, dar nu li se permite să poarte roba portocalie specifică, ci doar o costumație albă.

Tratamentul discriminatoriu la adresa femeilor se bazează pe credința încetățenită în forma de budism din regiune că femeile sunt ființe de rang inferior, care nu au acces direct la mântuire; singura lor șansă este să facă cât mai multe fapte bune pentru a se reîncarna ca bărbați.

Printre femeile care au parcurs cele 5 trepte către numirea oicială la statutul de călugăr se numără o fostă directoare de la Google, o absolventă de Harvard, jurnaliste și doctorițe.

“Este dreptul nostru să ducem o viață monastică completă”, spune Chatsumarn Kabilsingh, prima bhikkhuni din Thailanda, autoare de cărți și fost profesor universitar. Numele ascetic al budistei este Venerabila Dhammananda

Forul cel mai înalt din budismul thailandez, Consiliul Suprem Sangha, este pus la zid pentru mușamalizarea unor cazuri de corupție la nivelul celor mai înalți ierarhi, printre care și sustragerea de fonduri sau jocul pe bursă a 1,2 milioane de dolari, primiți din donații.

Miza corupției din budismul thailandez este bugetul imens – donațiile către mănăstiri ajung la suma de 4 miliarde dolari pe an. Cei 200.000 de călugări budiști primesc fonduri de la stat, în timp ce femeile sunt ignorate de autorități.

Rolul femeilor în budism a ajuns o dezbatere intensă, la nivel național. Consiliul Sangha a cerut guvernului să interzică întoarcerea în țară a opt bhikkhunis, mișcare denumită de Dhammananda ca fiind “ordinul rebel”.

Comunitatea mică a femeilor din budismul thailandez, exilate în Sri Lanka, nu a cunoscut niciun caz de comportament imoral. Singura situație cunoscută de Dhammananda a fost utlizarea în exces a telefoanelor mobile.

“Cred că multe călugărițe se văd în prezent ca modele de urmat. Și-au asumat un rol care nu exista înainte”, a spus Juliane Schober, specialistă în budismul dun Asia de Sud-est la Universitatea Arizona.

Femeile sunt conștiente că este esențial să-și păstreze un nivel înalt de moralitate, astfel încât oponenții să nu găsească pretexte pentru stoparea mișcării.

Cea mai frecventă critică care li se aduce rebelelor este aceea că sunt feministe educate în Occident care au venit să submineze budismul tradițional.

Femeile călugăr pot fi motorul schimbării în budism. În timpul lui Buddha, nu existau restricțiii pentru femeile care căutau accesul la o viața meditativă”, spune Phramaha Boonchuay Doojai, una dintre călugărițele active în plan social.

Disputa privind accesul femeilor la monahism este intensă: oponenții spun că tradiția ordinelor de femei în budismul Theraveda a murit demult și nu poate resuscitată. În schimb, în linia Mahayana a budismului din Asia de Est femeile au avut întotdeauna acces în mănăstiri.

Un fapt este cert: mișcarea bhikkhunis câștigă teren în opinia publică din Thailanda.

“Acum e o mișcare în toată regula. Pe timpuri, eram declarată ca o femeie nebună care vrea să devină călugăr”, a spus Dhammananda, numită călugăr încă din anul 2003. Acum oamenii nu se mai miră pe stradă când văd o femeie călugăr, mai spune prima femeie călugăr din Thailanda.

Comentariile nu sunt permise.