Când ştergem praful curăţăm de fapt rămăşiţe de comete şi asteroizi

Ştiai că atunci când ştergi praful sau dai cu aspiratorul, probabil îndepărtezi din casă praf cosmic? Este vorba de particule desprinse din comete şi asteroizi.

Se pare că 40.000 de tone de pulbere din spaţiu ajung pe Pământ în fiecare an. Acest colb extraterestru poate fi uşor observat pe obiectele din casă dimineaţa la răsărit sau seara la apus.

Există multe dezbateri privind provenienţa acestei pulberi cosmice. Mare parte dintre particule provin din norul interplanetar de praf, care are forma unui disc și înconjoară Soarele.  Însă cum a luat naştere acest disc?

Studii recente arată că mai puţin de 10% din praful cosmic provine de la asteroizi, în timp ce o proporţie mai mare este generată de cometele din familia planetei Jupiter. Aceste comete, formate din gheaţă şi praf, orbitează în jurul Soarelui în apropierea lui Jupiter. Cel mai probabil ele pătrund în interiorul sistemului solar datorită coliziunii cu alte comete din centura Kuiper, care se află în spatele planetei Neptun, informează LiveScience.
Când pulberea cosmică ajunge pe Pământ, în funcţie de dimensiunea şi abundenţa particulelor, poate produce o ploaie de meteoriţi. De fapt, ploile de meteoriţi Perseids şi Leonids sunt produse de Pământ atunci când întâlneşte sfărâmături de praf rămase de la cometele Swift-Tuttle şi Tempel-Tuttle. Cometele călătoresc cu viteze foarte mari, câteodată cu mai mult de 150.000 de km/h. Ele sunt încetinite de atmosfera Pământului, dar presiunea creată asupra bucăților masive este suficientă pentru a lua foc. Particulele mici sunt mai norocoase pentru că fac față presiunii atmosferei noastre și ajung pe planetă.

NASA folosește o navetă specială care zboară în stratosferă pentru a colecta praf cosmic. Asemenea misiuni le oferă cercetătorilor cele mai pure mostre ale sistemului nostru solar. Naveta se comportă ca un cocon, protejând particulele în călătoria lor prin spațiu, spre Pământ. Lăsate libere, ele ar putea fi alterate de efectele căldurii din momentul intrării în atmosferă.

Cometele conțin praful inițial din care a luat naștere sistemul nostru solar și întrucât nu se află în preajma Soarelui, se comportă ca niște congelatoare imense în care este depozitat praf vechi de miliarde de ani. Studiind această pulbere, putem călători în timp către începuturile sistemului solar pentru a înțelege compoziția corpurilor pe care le cunoaștem, inclusiv materia organică de la început și apa, se mai arată în articolul publicat de LiveScience.