Experiment unic: evoluţia biologică nu se opreşte niciodată

Evoluţia este un proces care continuă la nesfârşit, chiar şi atunci când formele de viaţă trăiesc într-un mediu stabil, neschimbat.

Acesta este rezultatul surprinzător al unui experiment unic, care se desfăşoară de mai mult de un sfert de secol, informează www.npr.org.
Evoluţia este foarte importantă pentru biologie, medicină şi pentru înţelegerea lumii în general, aşa încât oamenii de ştiinţă vor să afle cât mai multe despre aceasta. Astfel, în 1988, biologul Richard Lenski a pus bacterii identice pe mai multe lamele de sticlă. Cele 12 populaţii au evoluat de atunci şi până în prezent.

Zi de zi, chiar şi de sărbători şi în weekenduri, lucrătorii din laboratorul lui Lenski, din cadrul Universităţii de Stat din Michigan, hrănesc şi îngrijesc bacteriile E. coli. Acestea se hrănesc şi se divid iar şi iar. Microbii originari au produs peste 50.000 de generaţii în ultimii 25 de ani.

Mutaţii la întâmplare le-au permis acestor bacterii să devină mai puternice, în sensul că se reproduc mai repede. “În biologia evoluţionistă, a fi în formă (fitness) reprezintă caracteristica unui organism de a supravieţui şi de a se reproduce”, arată cercetătorul Lenski. El susţine că în cazul organisemlor similare, cele care se reproduc mai repede au un avantaj în competiţia cu cele al căror proces de înmulţire este mai lent.

Lenski credea că E.coli vor continua să se adapteze condiţiilor din laborator, însă până la un punct, până când vor atinge un maximum de formă.
“Biologii evoluţionişti cred că acest proces continuă la nesfârşit întrucât lumea e în continuă schimbare”, spune Lenski. Dar bacteriile pe care le studiază el trăiesc într-o lume neschimbată, se află pe nişte lamele de sticlă care sunt păstrate la aceeaşi temperatură şi sunt hrănite cu acelaşi tip de hrană.

Însă, bacteriile din laborator nu au încetat să evolueze şi se pare că nu se vor opri niciodată.

Mai mult, cercetătorii au pus la congelator câteva mostre de bacterii care au fost colectate la interval de câteva luni de-a lungul experimentului. Ei au constatat că pot readuce la viaţă bacteriile congelate.
“În cadrul experimentului creăm o competiţie între organisme care au trăit în diverse momente în timp şi comparăm bacteriile cu proprii strămoşi”, arată biologul american.
Oamenii de ştiinţă au descoperit că bacteriile continuă să-şi îmbunătăţească performanţele, devin din ce în ce mai apte pentru reproducere rapidă. Poate ritmul de îmbunătăţire devine mai lent, dar nu se opreşte niciodată.

Conform testelor, strămoşii bacteriilor îşi dublează populaţia într-o oră, pe când generaţia cu numărul 50.000 face acelaşi lucru în 40 de minute. Viitoarele generaţii se vor înmulţi şi mai rapid. “Credem că în aproximativ un million de ani timpul lor de dublare a populaţiei va fi de circa 20 de minute” arată Lenski. Profesorul susţine că anumite bacterii pot atinge performanţe uimitoare de reproducere în medii mai bogate în nutrienţi.