Big Bang: o nouă galaxie poate lămuri cum a început totul

O echipă internaţională de astronomi a descoperit cea mai îndepărtată galaxie cunoscută până în prezent.

Aceasta se află la aproximativ 30 de miliarde de ani lumină de Pământ şi îi ajută pe oamenii de ştiinţă să înţeleagă mai multe despre perioada care a urmat Big Bang-ului.

A fost descoperită cu ajutorul telescopului spaţial Hubble, iar distanţa la care se află a fost ulterior confirmată de Observatorul Keck din Hawaii.
Întrucât lumina călătoreşte greu de la marginea Universului spre planeta noastră, galaxia se prezintă oamenilor de ştiinţă aşa cum era acum 13,1 miliarde de ani (distanţa sa faţă de Pământ este de 30 de miliarde de ani lumină întrucât Universul se extinde).

“Aceasta este cea mai îndepărtată galaxie pe care am putut-o confirma. O observăm aşa cum arăta ea la 700 de milioane de ani după Big Bang”, a declarat cercetătorul Steven Finkelstein, de la Universitatea Texas (Austin, SUA)

Galaxia descoperită a fost denumită z8_GND_5296, iar astronomii au măsurat distanţa faţă de Pământ analizând culoarea ei. Întrucât Universul se extinde şi totul se îndepărtează de noi, undele luminoase se întind, ceea ce face ca obiectele să pară mai roşii decât sunt în realitate. Oamenii de ştiinţă evaluează această schimbare a culorii pe o scală denumită deplasarea spre roşu, informează www.bbc.co.uk.

Ei au descoperit că z8_GND_5296 are o deplasare spre roşu de 7.51, bătând recordul atins anterior, de 7.21. Acest test face ca galaxia să fie cea mai îndepărtată descoperită până în prezent.

Noua galaxie are o caracteristică surprinzătoare, susţin oamenii de ştiinţă: tranformă gazele şi praful în stele într-un ritm ameţitor, amestecându-le de sute de ori mai repede decât o face galaxia noastră. Noul sistem este redus, doar 1-2% din masa Căii Lactee şi este bogat în elemente grele.

“Putem afla mai multe despre Univers dacă studiem galaxiile îndepărtate, care ne pot indica ce procese fizice domină formarea şi evoluţia galaxiilor”, a declarat profesorul Finkelstein.