Cum ne pot ajuta virusurile în tratarea unor boli?

Nu toate virusurile sunt rele pentru oameni, unele ne-ar putea ajuta să luptăm împotriva infecţiilor cu bacterii.

Virusurile care apar în mod natural, numite şi bacteriofage, atacă anumite tipuri de bacterii. Aşa au ajuns cercetătorii de la Universitatea Leicester să încerce să folosească capacităţile distructive ale lor pentru a trata infecţii cum este cea cu Clostridium difficile, un microb care provoacă diaree severă şi inflamaţia tractului gastrointestinal.

Timp de şase ani, oamenii de ştiinţă au izolat sute de virusuri bacteriofage care pot distruge diferite tulpini de Clostridium difficile. Până în prezent nu fost realizate teste pe oameni şi nu se ştie dacă aceste metode vor funcţiona, însă există argumente pentru a lua în considerare această ipoteză.

În prezent infecţia cu Clostridium difficile se tratează cu antibiotice, însă este rezistentă la multe dintre ele şi pacienţii se vindecă greu. O altă problemă este că acest microb apare când oamenii iau antibiotice pentru a trata alte infecţii. Antibioticele omoră şi bacteriile bune alături de cele rele,  slăbind rezistenţa intestinului la Clostridium difficile. Medicii folosesc transplantul de fecale pentru a trata această  boală, însă cercetătorii de la Universitatea Leicester cred că virusurile bacteriofage pot fi un aliat de încredere, fiind inamicii naturali ai bacteriilor.

Spre deosebire de bacterii, virusurile sunt foarte specifice în privinţa inamicului pe care-l atacă, însă un singur virus nu ar putea face faţă tuturor tulpinilor bacteriei, ci ar fi necesar un cocktail de virusuri, susţin oamenii de ştiinţă, care să distrugă cele mai frecvente tipuri ale bacteriei.

Virusurile bacteriofage sunt deja folosite pentru tratarea cărnii. Uneori, producătorii pulverizează astfel de virusuri pe carne pentru a distruge listeria, o bacterie alimentară des întâlnită.

Cu toate acestea, folosirea terapiei cu virusuri bacteriofage pe oameni este ceva mai complicată. „Virusurile bacteriofage au fost descoperite înainte de apariţia antibioticelor şi ele au mai fost utilizate pe oameni”, a declarat profesorul Tim Lu de la MIT. Însă problema este că acum va fi nevoie ca ele să fie testate în studii clinice bine controlate, se arată în articolul publicat de www.npr.org.