Astronomii au descoperit un sistem solar „înclinat”

Cu ajutorul telescopului spaţial Kepler, astronomii de la NASA au descoperit un sistem solar „înclinat”, în care două dintre planete orbitează în jurul soarelui lor la un unghi de 45 de grade.

Cele două planete au fost descoperite în jurul stelei denumită Kepler-56, care se află la aproximativ 2.800 de ani lumină de Pământ. Kepler-56 este un gigant cu un diametru de două ori mai mare decât al Soarelui, însă cu doar 30% mai masivă.

Sistemele solare cunoscute până acum, inclusiv sistemul nostru solar, conţin planete care orbitează în jurul stelei lor în acelaşi plan cu ecuatorul acesteia. Spre exemplu, Terra orbitează în jurul Soarelui la un unghi de aproximativ 7.2 grade deasupra nivelului plan. Explicaţia este că majoritatea sistemelor solare se formează dintr-un imens disc rotitor de praf şi gaz, care, prin influenţa gravitaţiei, devin apoi stea, planete, asteroizi, etc.

Cele două planete observate în jurul lui Kepler-56 par să fie înclinate datorită forţei gravitaţionale a unei alte planete, mai mari, care aparţine aceluiaşi sistem solar, însă se află la marginea lui. Acea planetă le trage practic pe cele două prin gravitaţia sa.
Planetele înclinate sunt într-o rezonanţă una cu cealaltă întrucât una orbitează în jurul stelei exact de două ori mai repede decât cealaltă, aşa încât amândouă rămân în acelaşi plan orbital.

Telescopul spaţial Kepler cercetează strălucirea stelelor pentru a găsi planete, informează www.forbes.com. Atunci când o planetă trece prin faţa stelei sale pe orbită, o parte a stelei este mai puţin luminoasă, fiind umbrită de planeta aflată în mişcare. Analizând aceste informaţii privind strălucirea de-a lungul timpului, astronomii pot identifica orbitele planetelor.