Astronomii sunt cu ochii pe procesul de naştere a unei stele

Astronomii au obţinut noi date şi imagini din momentul naşterii unei stele, cu ajutorul unui radio telescop uriaş amplasat în Chile.

Steaua care tocmai se naşte sub ochii astronomilor se află la o distanţă de 1.400 de ani-lumină de Pământ. Obiectul ceresc aruncă jeturi de gaz cu o viteză de 144,000 km/h, care se ciocnesc de un nor  interstelar, pe care îl luminează şi căruia îi provoacă incandescenţa.

Noile imagini surprinse de oamenii de ştiinţă arată jeturi de gaz care “explodează” cu o viteză de 4 ori mai mare decât tot ce a fost observat până acum în materie de jeturi de monoxid de carbon. Observaţiile îi ajută pe astronomi să înţeleagă mai bine procesul complex prin care trece o stea în momentul naşterii sale.

“Soarele nostru este o stea şi dacă vrem să înţelegem cum a fost creat sistemul nostru solar, trebuie să înţelegem mai întâi procesul de formare a stelelor”, spune Hector Arce, şeful echipei de observaţie într-un articol publicat în Astrophysical Journal.

În fotografiile publicate acum, se văd detalii care nu au mai fost surprinse în trecut – cum ar fi jetul secund de gaze portocalii şi verzi.

Proiectul telescopului ALMA de 1,3 miliarde dolari este realizat în co-finanţare de America de Nord, Europa şi Asia.